âDood is dus niet alleen dat einde van ieder van ons individueel, maar het is het principe van het sterven â het principe van het verenigen eigenlijk. Dood is eigenlijk weer verenigen, is eigenlijk weer thuiskomen.â
Maarten Houtman, De val uit het lichtend weefsel, Sterrelaan 25 januari '92
Nu Hanna weer met Maarten in het lichtend weefsel verenigd is, drong plotseling tot me door dat ik nu zelf de laatste voorpost ben aan de rand van de onmetelijkheid. En dat ik daar nu ook van dien te getuigen: ik ben nu zĂ©lf die schakel â hoewel ik het altijd al geweest moet zijn, maar die rol toch maar liever aan anderen overliet...
Ik besef wel dat het nogal wat pregnante woorden op een rijtje zijn: âschakelâ, âvoorpostâ, âverantwoordelijkheidâ â maar toch, hoe zou je die verantwoordelijkheid niet kunnen nemen...
Afgemeerd aan de Binnenkant
Afgelopen nacht, vier hoog in onze flat in Amsterdam-Noord, meende ik door het raam het geluid van kabbelend water te horen. En ik was weer terug op onze woonboot in Amsterdam Centrum, deinend op het altijd bewegende water, terug âin mijn elementâ â terug naar vijftig jaar geleden.
Het begon voor Klaaske en mij allemaal met die woonboot, âHobbitsteeâ geheten, waarop we van 1966 tot 1996 woonden. Op zeker moment bleek dat die boot â gelegen t/o Binnenkant 39 â op een strategische plek lag. Zeg maar dat die plek âZenâ was…
We lagen daar namelijk niet alleen om de hoek van het toenmalige Meditatiecentrum âDe Kosmosâ â waar Klaaske en ik in 1981 in de leer gingen bij Zenleraar Maarten Houtman. Maar Binnenkant 39 zou later ook het pand worden, waar Maarten’s collega Nico Tydeman z’n intrek in nam met zijn âZen Centrum Amsterdamâ â en waar nu nog steeds een Tao-zen groep van Maarten onderdak vindt.
En ja, het regende daar toeval… Was dat misschien omdat het bij Zen juist om âde binnenkantâ gaat? Wie zal het zeggen.
Toen ik in 1982 in âDe Kosmosâ een weekend met de bekende Vietnamese zenleraar Thich Nhat Han volgde, was Maarten er ook. Op een gegeven moment zag ik hem daar in een scĂšne met een vrouw, waarmee hij een wel heel bijzondere relatie moest hebben…
Toen ik aan het eind van de dag met hem naar de uitgang liep, zei hij: âDat was m’n ex…â
Als gereformeerde jongen was ik daar best een beetje door geschokt: hij was dus gescheiden…
Een paar dagen later, op onze eerstvolgende Zen-les in âDe Kosmosâ, vroeg Maarten of hij met zijn vrouw bij ons langs kon komen, ze heette Hanna Mobach.
Ik was blij verrast… En vroeg me ook af: die naamâMobachâ, die kende ik … dat was van die pottenbakkersfamilie uit mijn geboortestad Utrecht, waar mijn ouders mee bevriend waren. Die van die prachtige vazen, waar hun hele huis toen mee vol stond â en een aantal bij ons op de boot stond.
Het bezoek van Maarten en Hanna was heel gezellig. Maar pas toen ze op het punt stonden te vertrekken, met Ă©Ă©n voet al op het trappetje naar de kade, kon ik de moed opbrengen om Hanna te vragen of ze soms familie was van Klaas en An Mobach, met hun kinderen Jaan en Hans.
En ja, dat was ze, âKlaas is mijn oom,â zei ze.
Toen bleek even later ook nog dat we allebei in het Utrechtse Oog in Al geboren waren â bij elkaar om de hoek…
Zoveel âtoevalâ… het leek wel voorbestemd te zijn…
Het vervolg van het verhaal is, dat Klaaske in 1984 in Hanna’s atelier een tekening mocht uitzoeken. Samen met enkele andere leerlingen van Maarten, had ze de voorverkoop georganiseerd van zijn eerste boek: âZen notities onderwegâ â dat door Hanna geĂŻllustreerd was.
De tekeningen waar Klaaske uit mochten kiezen, waren de originelen van de illustraties uit het boek. Maar er hingen er nog meer, haar oog viel op de onderstaande â die sindsdien in haar werkkamer hangt:
Als een moeder die bezorgd is of haar kinderen wel een plekje in de wereld zullen vinden â zo voelde Hanna aan als je een werk van haar cadeau kreeg. Maar je wist: wat ze voor je meebrengt, daar heeft ze haar ziel in gelegd…
Een paar dagen later kwam ze bij ons langs op de boot, met een map met tekeningen uit diezelfde periode. Met een wissellijst, âzodat we ze om beurten konden ophangenâ.
We kozen er Ă©Ă©n uit, die aan het voeteneinde van ons bed kwam te hangen â op mij bleek hij een weldadige uitwerking te hebben, als een mantra…
Dat was in 1984.
In het jaar daarop richtte Maarten de stichting âZen als leefwijzeâ op, om zijn Tao-zen meditatie âvoor een ieder toegankelijk te makenâ. Klaaske en ik kwamen in het bestuur, onze woonboot âHobbitsteeâ werd het adres van het secretariaat â zie onder:
Hanna was heel erg blij met de steun die Maarten ondervond â eenmaal gepensioneerd, was hij soms wel veertig weekenden per jaar op stap voor zijn Zen-werk…
En dat deed hij allemaal vanuit eigen inspiratie, er was geen organisatie, geen beweging of âschoolâ, die daarachter stond. Maar nu dus onze stichting…
Toen we in 1996 op de Elpermeer gingen wonen, kregen we âBootjesâ cadeau, als welkomstgeschenk aan vaste wal. En ja, het zijn er twee, en beide hangen nu hoog en droog boven de bank.
Maarten en Hanna hadden hun best gedaan ons ervan te overtuigen, om dat bestaan als âbootjesmensâ achter ons te laten. En gewoon in Amsterdam-Noord in een flat te gaan wonen, net als zij.
Aan land op de Elpermeer
Later, niet ver van de plek waar de twee bootjes hangen, kwamen daar nog drie bomen bij.
âBomenâ staat nu fier op de kast âkast van tante Fienâ (een familie-erfstuk waar we zeer aan gehecht zijn), door Hanna zorgvuldig vastgeplakt op het bovenblad. Ze zei dat ze ze eigenlijk afgekeurd had, maar het zonde vond om ze weg te gooien…
En zie hoe fier ze daar staan, ze hebben menig huislijke storm doorstaan!
Hoogtepunt van de collectie is onderstaande tegel-op-staalplaat met vogel in boom.
De combinatie tegel-metaal is er Ă©Ă©n die je in Hanna’s werk regelmatig tegenkomt. De kwetsbaarheid, het fijnzinnige, van de penseeltekening op het porselein, geeft een prachtig contrast met het koele metaal â dat uit een andere wereld lijkt te komen.
Bij haar vertrek naar Tiel, gaf Hanna ons nog onderstaande magische tegel-op-koperplaat, met de nadrukkelijke mededeling âdat hij bij de stichting Zen als leefwijze thuishoorde en daar moest komen te hangen.â
Hij hangt nu in de centrale hal van ons secretariaat, naast de de opbergkast met artikelen voor verzending.
Maarten Houtman heeft altijd gezegd, dat hij rond zijn persoon geen organisatie wilde â dĂĄĂĄr waar het, bij alle mensen met een bijzondere inspiratie, altijd is misgegaan. Maar voor alledaagse dingen is er altijd een plaats en een tijd. Zo ook hier.
Studio âPied Ă terreâ
Toch was onze studio aan de Jisperveldstraat de eerste voet aan wal â de troef die Hanna ons in handen gaf voor een leven in Noord: âIk heb hem in de krant zien staan, is het geen geschikte ruimte voor Klaaske’s massagepraktijk, in plaats van dat hokje bij jullie op de boot?â
Maar uiteindelijk ging Ăk erop in â al gauw reed ik elke avond na mijn werk op en neer naar de studio in Noord, mijn pied Ă terre…
Daar heb ik ook samen met Hanna haar website gemaakt, in volle concentratie â waarbij ze nu en dan zei: âJij moet iets met je handen gaan doen!â
Dan was ik perplex⊠Maar ze was in haar ambacht ook niet anders gewend â en zie wat er uit die handen kwam…
Hanna had dat wel meer, dat ze het liefste wilde ingrijpen in je leven â hĂ©Ă©l ingrijpend soms â ze wilde je graag op het rechte spoor helpenâŠ
Zoals die keer dat ze ons te eten uitnodigde, omdat ze ons maar verstokte vegetariĂ«rs vond die op Ă©Ă©n been liepen, en ons wel eens iets anders wilde voorzetten…
Het werd âdraadjesvleesâ, en we hebben ervan genĂłten â Klaaske al helemaal, die toch altijd een crypto-vleeseter was gebleven.
Toch gaf Hanna me tal van waardevolle adviezen, waarvan die studio er Ă©Ă©n was. Net als Maarten trouwens, hij was het die me gesuggereerd had om een computer te kopen: âwant Krishnamurti heeft gezegd dat de computer de wereld zal veranderenâ â en ik had nog overwogen het als timmerman te proberenâŠ
Want Ă©Ă©n ding was zeker: nooit in m’n leven meer psycholoog, daar had ik nu m’n tanden wel op stukgebeten â m’n handen waren nog heelâŠ
Hoe dan ook, die website is er gekomen: www.hannamobach.nl â net zoals er een www.maartenhoutman.nl is gekomen.
Op bezoek in Tiel
Toen ik nog niet zolang geleden een afbeelding van bovenstaande tegel aan Hanna liet zien, zei ze: âOh, die is dus bij jou…â Waarmee ze te kennen gaf dat ze in haar hoofd wel degelijk een lijstje bijhield, van waar en bij wie diverse van haar kunstwerken terecht gekomen warenâŠ
Op 25 mei 2023 togen Klaaske en ik met een taxi naar Tiel, met een âliber amicorumâ onder de arm â waar we twee weken met veel liefde met de online foto-app Albelli aan gewerkt hadden.
Het beslissende moment om het cadeau naar haar toe te brengen, bleven we nog even voor ons uitschuiven vanwege de afstand tot Tiel â tot we resoluut in een taxi stapten. We kwamen ruim op tijd bij âDe Herbergierâ aan. Het staat op een eerbiedwaardige locatie, tegenover de historische `Ambtmanstuin â waar we nog even konden verpozen na de rit.
Hanna bleek oud en broos â ze was inmiddels negenentachtig â maar nog wel aanspreekbaar. Op haar kamer werd een lunch geserveerd . We kregen het ook over meditatie â waar Maarten soms van zei ‘dat zij er met haar kunst óók mee bezig was.’
Het Liber Amicorum, ‘Hommage aan Hanna’ geheten, lag nu geopend op tafel.
“Verveelt het jullie nooit om er dagelijks naar te kijken”, vroeg Hanna.
We konden haar gerust stellen, we genieten er elke dag van.
Een vergeten stukje Bussum
Toen mijn vader in 1977 overleed, moest mijn moeder noodgedwongen hun geliefde huis op de Mookerheide achter zich laten â dat veel te afgelegen was, zeker als je geen auto reed â en vertrok naar Bussum. Daar voelde ze zich veiliger, in de buurt van haar kinderen in Amsterdam.
Na een ambitieus avontuur met de verbouwing van haar nieuwe huis daar, belandde ze uiteindelijk in âDe Gooise Warandeâ, een verzorgingshuis aan de Mezenlaan, waar ze een goed verzorgde oude dag had â waarbij de bezoekjes van haar familie de rode draad waren in haar vrij geĂŻsoleerde bestaan.
Ze overleefde mijn vader zestien jaar…
Toen ze in 1993 overleed, kreeg ze een grafmonument dat ontworpen en uitgevoerd werd door Hanna:
De stele is speciaal voor het graf gemaakt, de zerk is een van de zes beelden uit de serie âVerdwenen waterâ:
âKleur en glazuur kunnen eenzelfde vorm een heel andere betekenis geven: ingetogen fluweelzwart of een stralend blauw. Het blauwe beeld werd op een graf geplaatst en weerspiegelt daar de hemel, ook als de lucht grijs is.â
Hanna Mobach, Lijf als landschap (2)
Epiloog
Afbeelding geheel boven: HANNA MOBACH, Ontwerp voor âJacobâs droomâ (Maarten als Jacob), 1979. ReliĂ«f in de kerkzaal van verpleeghuis âDe Wijngaardâ in Bosch en Duin, 2x3m. Het vertelt het verhaal van Jacobâs droom, waarbij engelen opstijgen en neerdalen langs een ladder die tot de hemel reikt. Grote vleugels verbeelden dit.
Amsterdam, 25 april 2024