Jan Garbarek, ‘Cloud Of Unknowing’

‘The Cloud of Unknowing’ is geen Oosterse mystiek, maar blijkt stevig verankerd te zijn in de Joods-Christelijke traditie – als je dat van een wolk tenminste kunt zeggen…
In de woorden van Alan Watts:
“There’s a very interesting mystical treatise of the 14th century, called ‘the Cloud of Unknowing’, showing how the highest form of prayer, contemplative prayer, was that in which all concept of God had been left behind. Where, in other words, one completely let go of clinging to God. And this was the supreme act of faith. So that you don’t any longer need an image, because this gets in the way of the reality.”

De 14e eeuw werd niet alleen bekend door de pest, maar ook door de talrijke mystici die ze voortbracht, zowel in Engeland als op het vasteland: in Duitsland Meister Eckart, in de Lage landen Jan van Ruusbroec en Geert Groote.
Geen Brexit voor mystici … maar dat was natuurlijk nog ruimschoots vóór de ‘Act of Supremacy’…
De Bijbelse achtergrond van de gedachte van de wolk, is de ‘donkere wolk’ die Mozes op de berg SinaĂŻ omgaf toen God tot hem sprak â€“ zodat hij Hem in duisternis ‘zag’.
Eerder mist dan mystiek dus.

Hier in inkijkje in pagina 23 van het exemplaar van The Cloud of Unknowing in de British Library. Bovenaan, beginnend met het initiaal ‘G’, staat de ‘Prayer on the Prologue’ (vergroot hiervoor de rechter afbeelding):

GOD, unto whom all hearts be open, and unto whom all will speaketh, and unto whom no privy thing is hid. I beseech Thee so for to cleanse the intent of mine heart with the unspeakable gift of Thy grace, that I may perfectly love Thee, and worthily praise Thee. Amen

[klik om te vergroten]
Detail van pag. 23 van ‘The Cloud Of Unknowing’
[klik om te vergroten]

De Shake v/d Wake is  Cloud of Unknowing  van het album ‘In Praise of Dreams’, dat saxofonist Jan Garbarek samen met de Armeens-Amerikaanse violiste Kim Kashkashian en de Frans-Afrikaanse drummer Manu KatchĂ© maakte:

Twee recensies van het album:

  • Het Muziekweb is positief: In Praise Of Dreams (2004) was Garbarek’s eerste cd sinds zes jaar en tevens zijn meest toegankelijke … Zijn warmste cd tot nog toe.
  • De recensie op BBC Music uit die tijd is vernietigend: â€œ… it doesn’t bear close listening and it doesn’t work too well as aural wallpaper either. I suspect the patience of even the most diehard Garbarek fan will be tested; as the rest of us fall asleep, we might reflect on the aptness of the album’s title…”

Maar oordeel zelf…