Emilie voor de affiche met âVrouwelijk mummieportret uit Thebeâ[1] NB Het origineel van het mummieportret staat verderop.
Toen ik in het Allard Pierson Museum de zaal met de mummieportretten betrad met mijn wazige ogen, waande ik me al in het dodenrijk â daar waar de schimmen rondwaren...
Gelukkig nam mijn gids me na afloop bij de hand, om het Rokin over te steken.
En in wat voor een onwaarschijnlijke wereld waren we daar beland…
Op hout geschilderde portretten van mensen die bijna 2000 jaar geleden geportretteerd werden na hun overlijden, zowel kinderen als mensen in de kracht van hun leven. Om hen daarmee âeen gezichtâ te geven als ze eenmaal gemummificeerd waren â of zoals Museum Tijdschrift vermeldt: âPortretten vastgelegd voor een leven in het hiernamaals,â
Ik heb in m’n leven maar weinig ontzielde lichamen gezien. Fraai vond ik het niet. Ik heb ook nooit begrepen dat mensen nog âeen blik in de kistâ wilden werpen. Dan dacht ik: maar het is toch voorbij…
De enige mummie die ik ooit heb mogen aanschouwen, was Lenin in zijn Mausoleum op het Rode Plein (onder), toen Moskou in 2010 het vertrekpunt was van mijn reis met de Transsiberië Express.
Nou, en dat was geen pretje, zo’n zielloos lichaam â waar je, vanwege de drukte, ook nog in de looppas langs moest…
Toen ik, een jaar later, op mijn reis door China in Beijing op het Tiananmenplein stond, wist ik Ă©Ă©n ding zeker: dat Mausoleum van Mao sla ik over…
Toch kon je ook daar niet om het symbool heen: dat de arm van de partij langer is dan die van de dood, ze heerst hier voor eeuwig. De farao’s van de moderne tijd, de machthebbers van de vergoddelijkte de staat â het hiernamaals is âde opium van het volkâ…
Misschien was het gelaat van de dood voor de oude Egyptenaren ook wel een reden om âMummiepaneel-portrettenâ te laten maken â op hout geschilderde portretten, die op het gezichtsgedeelte van gemummificeerde personen worden vastgezet. Ze werden gemaakt tijdens de Romeinse periode in Egypte. Ze zijn ook wel bekend onder de naam âFajoemportrettenâ, naar de regio waar de meeste exemplaren zijn opgegraven, vanaf het midden van de 19e eeuw.
Bron: Tentoonstellingsfolder Allard Pierson Museum
âIn het Allard Pierson Museum valt op hoeveel invloed de Romeinse cultuur op Egypte had. Ondanks dat de Romeinse keizer zelden in Egypte was en de province werd geregeerd door lokale notabelen, namen de Egyptenaren veel Romeinse gebruiken over. In de tentoonstelling zijn bijvoorbeeld beelden te zien van Romeinse goden in een Egyptisch jasje.
Egypte was ook eeuwen een Griekse provincie geweest. Toch waren de Grieken lang niet zo succesvol in het opleggen van hun cultuur aan de Egyptenaren. Het is dus bijzonder hoe succesvol de Romeinen waren in het verspreiden van hun ideeĂ«n. De mummieportretten zijn een soort mengeling van Romeinse en Egyptische culturen. Daarmee zijn het niet alleen schitterende schilderijen, maar ook belangrijke relikwieĂ«n van de gedeelde Romeins-Egyptische geschiedenis.â
Bron: Jeroen de Baaij, KunstVensters, 2 november 2023
Het realisme van de portretten is verbluffend, ongeveer zoals de dieren in grotten van Lascaux, Chauvet en Sulawesi (Leang Tedongnge) verbluffend zijn. Zo oud en zo goed! Maar nu zijn het geen dieren maar mensen, die je aankijken alsof je voor de spiegel staat. Vol frontaal en onbeschaamd. De vraag of er vooruitgang in de kunst is, wordt door de beste portretten meteen belachelijk gemaakt.
Expositie Allard Pierson, 2000 jaar oude mummieportretten alsof ze gisteren zijn geschilderd. NRC 4 januari 2024
- Muziek van de week: âI Rememberâ
- Album: Escalay (The Water Wheel), 1971
- Musicus: Hamza El Din, voice and oud
____________________
[1]Â Eigen foto’s, tenzij anders aangegeven.