Korenveld met kraaien

In het Groninger Museum opent 30 november de tentoonstelling Hoe Van Gogh naar Groningen kwam, ‘over eigenzinnige Groningers en ondernemende studenten die de moderne kunst in 1896 naar het Noorden brachten.’

In dat jaar 1896 waren schilderijen te zien die later beroemd zouden worden, maar nog geen titel hadden.
Zo beschreef een krant een schilderij als „zeer hard geel, bijna schreeuwend geel; daarboven een hemel van een pijnlijk doodelijk blauw, en uit den storm van het koren vliegen eenige zwarte raven omhoog” – wat haast wel moet verwijzen naar ‘Korenveld met kraaien’ (1890).
NRC 26 november 2024: ‘Hoe in 1896 zes studenten met succes het werk van Van Gogh voor zes dagen naar Groningen haalden.’

in mijn ouderlijk huis in Nijmegen, hing boven het boekenkastje rechts jarenlang een reproductie van Van Gogh’s ‘Korenveld met kraaien’. Het was een statement van mijn vader met z’n kunstzinnige achtergrond, die mij indertijd wel beviel. Ik wierp er regelmatig een blik op, om me mee te laten voeren door het vlammende protest tegen wat wij onze ‘werkelijkheid’ noemen – met zijn “bijna schreeuwend geel; daarboven een hemel van een pijnlijk dodelijk blauw.”

Misschien was het wel die ‘schreeuw’ – à la Munch – die mij zo beviel.[1] Voor mijn vader was het eerder zijn pure enthousiasme voor de durf van Van Gogh en zijn uitbundige kleuren – net als vermoedelijk bij die zes Groningse studenten (onder wie de latere historicus Johan Huizinga).
Inmiddels is Van Gogh ‘nationaal kunstbezit’


Zie ook Kijken in de spiegel van je eigen proces op www.taozen.nl.

____________________
[1] Volgens een bericht in ‘Trouw’ van 22 januari 2022, heeft Edvard Munch op ‘De Schreeuw’ in het Noors geschreven “Kan alleen zijn geschilderd door een gek”.